Riskienhallinta strategisella tasolla

Strateginen riskienhallinta –tasolla riskienhallinta nivotaan tukemaan strategiaa ja strategisia tavoitteita. Sen tarkoituksena on tukea ylimmän johdon toimintaa, merkittävien strategisten linjausten arviointia ja päätöksentekoa. Käsiteltävien riskien määrä pidetään rajallisena, huomio on merkittävimmissä riskikokonaisuuksissa.

Strategisella tasolla riskit ovat suuria ja monitahoisia kokonaisuuksia, jotka ovat yritystasolla merkittäviä ja voivat uhata strategisten tavoitteiden saavuttamista. Käsiteltävät riskit eivät koostu yksinomaan yrityksen riskiluokituksessa lokeroon ”strategiset riskit” koostetuista asioista. Myös operatiivinen tai taktinen riski voi olla strategisesti merkittävä. Tämän vuoksi riskiraportoinnin tulee saada syötteitä sekä taktiselta, että operatiiviselta tasolta (yleensä taktisen tason kautta).

Merkittävänä haasteena strategisen riskienhallinnan toteuttamisessa on, että perinteiset strategiaopit eivät nosta riskienhallintaa osaksi strategiatyötä. On toimintaympäristöanalyysia ja SWOT-analyysia kaikkine laajennuksineen mutta riskit eivät kuulu prosessiin ja piste. Haastaisimme yritysjohtoa ja riskienhallinnan ammattilaisia miettimään, miten on mahdollista tehdä pitkälle tulevaisuuteen ulottuvia strategisia linjauksia, jos ei ole ymmärrystä nykytilan riskeistä ja niiden kehittymisestä eri strategiavaihtoehdoissa? Strategiset linjaukset kuten esimerkiksi laajentuminen uudelle palvelu- tai maantieteelliselle alueelle ovat mahdollisuuksia liiketoiminnalle, mutta niiden mukana syntyy uusia, tuntemattomia riskejä. Nämä riskit ja suhtautuminen niihin tulisi tunnistaa osana strategian valmistelutyötä, ei vasta päätöksenteon jälkeen.

Paras taho arvioimaan riskejä ja määrittämään ylätason hallintastrategiat on organisaation ylin johto: hallitus (ja suuremmassa yrityksessä hallituksen tarkastusvaliokunta) toimitusjohtajan tukemana (suuremmissa yrityksissä toimitusjohtajaa puolestaan tukee hänen johtoryhmänsä). Ylin johto varmistaa, että riskienhallinnan taso ja prosessi ovat riittäviä, haastaa toimitusjohtajaa riskikokonaisuudesta ja evästää riskienhallinnan toimenpiteiden priorisoinnista, tasosta ja luonteesta.

Riskienhallintaa koskevan keskustelun tulisi olla napakkaa ja olennaisiin, suuriin kokonaisuuksiin keskittyvää

Riskienhallintaa koskevan keskustelun tulisi olla napakkaa ja olennaisiin, suuriin kokonaisuuksiin keskittyvää, yksityiskohtaisiin toimenpiteisiin ei ole tarkoituksenmukaista mennä. Tämä edellyttää keskustelun pohjana käytettävältä riskiraportoinnilta paljon – strategisten riskien raportoinnissa ei saa jäädä kiinni lillukanvarsiin. Toisaalta saattaa olla tarkoituksenmukaista tehdä ns. Deep Dive -tyyppisiä sukelluksia yksittäisiin riskeihin tai riskiluokkiin, jotta varmistetaan yhteinen ymmärrys ja näkemys riskin merkityksestä, tilasta, kehitysnäkymistä ja vaadittavien toimenpiteiden tasosta.


Esimerkki strategisen tason riskipohdinnoista – tietosuoja

 

Tietosuojariskit ovat hyvä esimerkki riskilajista, johon liittyviä riskejä voidaan tunnistaan kaikilla riskienhallinnan tasoilla.  Keskustelu tietosuojan ympärillä on ollut viime aikoina tiivistä, johtuen toukokuussa 2018 voimaan tulevasta EU:n tietosuoja-asetuksesta. Miten tietosuojaan pitäisi suhtautua yrityksessä riskienhallinnan näkökulmasta? Kenen pöydällä aiheen tulisi olla ja mistä näkökulmasta? Strategisella tasolla luodaan käsitys siitä, onko aihe merkittävä yrityksen liiketoiminnan kannalta, ja ohjataan riskin käsittelyä muilla tasoilla.

On pohdittava:

Mitä henkilötietoja liiketoiminnassa tarvitaan?

Miten henkilötietoja liiketoiminnassa hyödynnetään?

Olemmeko mukana sellaisessa bisneksessä, jossa henkilötieto on liiketoiminnalle strategista tietoa?

Vaikuttaisiko tietovuoto merkittävästi liiketoimintaedellytyksiin, eli millainen vaikutus tapahtumalla olisi maineeseen ja uskottavuuteen & olisiko riski kustannusmielessä merkittävä?

Strategisella tasolla kannattaa pitää mielessä myös riskin upside. Voisiko hyvin hoidettu tietosuoja luoda jopa kilpailuetua markkinoilla asiakkaiden silmissä tai onko henkilötieto omaisuuserä, jonka avulla liiketoimintaa voidaan kehittää tai laajentaa?

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *